Purjede valiku järjejutt - esimene osa




Pildil: Reliance ja Shamrock, America's Cup 1903


Hea sõber Andres Aavik palus mul kommenteerida purjede valiku protsessi. „Seleta palun, mitte purjemeistri, vaid lähedase inimese seisukohast - kuidas alustada, mida vaadata, milliseid „ämbreid“ vältida, kuidas otsustada ja kaubelda jne."
Esmapilgul lihtne ülesanne minule, kui olen selle asja sees 24/7 ja kogu aeg nii olemasolevate kui tulevaste klientide silma all.
Aga algoritmina kirja panna või lühidalt seletada- polegi niisama lihtne. Proovin siin midagi kirja panna lähtudes Andrese mudelist- kuidas seda seletada heale sõbrale kes on purjetamisest parasjagu kaugel/lähedal.
Tooksin siin paralleeli- autod ja mootorid. Purjed on purjeka mootor. Kuidas valiksite autole mootorit? (Oletame, et mootori vahetus oleks sama lihtne kui purjede vahetus purjekal).
Esimene küsimus ilmselt on: Milleks me mootorit vajame? Millised on meie „purjetamisharjumused“, kas hindame pigem kiiret või vastupidavat purje?
Teine küsimus: Kui palju oleme valmis investeerima?
Kolmas küsimus: Kus kohas see investeering kõige rohkem tagasi toob (kiirust, emotsionaalset rahulolu, raha vms.)? Kas ostame käigukasti või tagasilla või turbo või kõik uue või.....
Kontrollküsimus: Kuidas läheb teistel kes on sama tee veidi varem läbi teinud?
Teine kontrollküsimus: Kui olen sellel teel esimene, kui palju olen nõus võtma riske - arvestades, et võin palju võita, aga võin ka kõvasti põruda.
Ja taustatõde majandusteooriast: Tasuta lõunaid pole olemas. Kui mingi asi tundub üle mõistuse hea, siis alati küsige endalt. „Who is the biggest fool“.
Väike kommentaar vahele: Tihti saan selliseid järelpärimisi (tinglikult tõlgitud automaailma keelde), Eestist õnneks aina vähem, aga uued turud tulevad peale :-D
Ostsin Rootsist soodsalt 20 aastat vana purjeka. Eks ta natuke vanamoodne on, kuid Rootsis pole plastikupuudust olnud ja need kestavad veel teise 20. Selle raha eest on paati küll ja küll, kuid purjed on täitsa läbi. Tahaksin kõva võistluspurje, kuid need peaks vähemalt sama kaua vastu pidama, kui paat ise. Kindlasti tahan mõnedest regattidest osa võtta ja tippudega konkureerida, samas peaks purjed olema hästi lihtsad trimmida ka neile, kes varem purjelaevale jalga tõstnud ei ole ning ma tean küll mis hinnaga Hiinas purjed valmis võiks teha. Neil on numbrid kodulehel üleval. Või äkki saab vakstust midagi lõigata, kui ma ise materjali toon?
Kõlab imelikult?
Reaalsus on, et universaalne toode on keskpärane igas kasutusvaldkonnasTeada-tuntud tootjate veidi kallim universaalne toode võib aga olla üle keskpärase igas kasutusvaldkonnas, ent ikkagi mitte absoluutne tipp spetsiaalseks rakenduseks.
Kui Te ei viitsi pikalt lugeda ja tahate rusikareegleid, siis siin need on:
...... järgneb.


Peter Saraskin
North Sails Eesti

Kommentaarid