Suveöö

Laupäeval vastu pühapäeva sõitsime ühte Tallinna piirkonna kõige vahvamat regatti - suveöö rahvaregatti. Seekord küll turiste peale võtta ei saanud ja proloogil ei osalenud, ent öösel pusisime ja punnitasime, et hea sooritusega kõik tasa teha.

Start oli seekord päris nigel. Valest liini otsast ja 30 sekundit jäime hiljaks. "Kui Minni meeskonnaga stardiliinile jõudis, oli pidu juba läbi." Midagi sellist juhtus:

Alguses kuidagi polnud kõrgust ja vajusime eesolijate aurude sisse. Aga pautisime end vabaks ning jätkasime esimesse märki ehk Katariina kai juurde. Otsustasime konkurente jälgida ning nii tegimegi päris korraliku ülekrüssu. Lohutab vaid see, et isekeskis kembelnud Tessa ja Vesikaar (tuliuus Ridas 31) sõitsid veel koledamini üle.

Pärast Katariinat tuli suunduda.Aegna läänepoide poole. Kurss oli aga täpselt selline, et spinnakerige poleks mitte mingil juhul midagi teha, kuid krüssu see ots ka kuidagi ei meenutanud. Meie pisikese fokaga paadile on see paras katsumus. Nii tuligi tagant Triini, suur ja raske paat ja tahtis meid vägisi üle sõita. No pole midagi teha, vabas tuules on genoa üks kuramuse hea relv. Fokapaadid sõidavad fokaga aga ainult krüssu. Ja no igasugu muid asju ka, kuid tuult peab rohkem olema kui ülaloleval pildil.

Edasi tuli aga paratamatus. Aegna all tuul keeras.Tulemus oli selline:

• Vesikaar läks märki kahe perfektselt ajastatud paudiga
  • Tessa tegi 1 hea ja 3 halba pauti ning sõitis märgist oluliselt kõrgemale ning hävis seetõttu päris korralikult
  • Triini ei suutnud kõrgust hoida ning vajus meist korralikult alla nii pea kui tuul teravaks minema hakkas. Sõitis siis liiga kaugele Aegna alla, pautis, ja sõitis liiga kaugele Naissaare poole.
  • Meie tegime kaks peaaegu head pauti. Tracki järgi isegi päris head. Aga minurada.ee andmetel hävisime enne esimest pauti kõrguses oluliselt rohkem kui ees läinud Tessa ja Vesikaar. Võta nüüd kas asi oli selles, et jõudsima sinna hiljem või see, et ei saanud oma trimmi õigel ajal paika.
Vahe ees olevate konkurentidega 19 minutit.

Märgis keerasime allatuulde. Tuult oli vähe ja see meelitas meid vägisi Soome suunas. Ehk võtma Pranglit päripäeva. Siis aga tuul tugevnes kaunis järsult ning keeras. Variante oli juba kaks - halssidega päripäeva või VÄGA teravalt ja vastupäeva. Tessa halssis ja läks tohutu kiirusega vastupäeva. Meie ei suutnud aga otsustada. Lõpeks aga võitis demokraatia ning pärast halssi lendasime 7m/s tuules 90-kraadise nurga all Prangli lõunapoi suunas. See oli üks päris raju sõit. Lainet eriti glissimiseks ei olnud ja kiirus püsis pikalt 8 sõlme kandis. Pikapeale aga tuul vaibus ning tundus, et olime vist võtnud maksimumi ajutistest ilmaoludest. Vesikaar mõtles aga veel kauem ning sai veel teravamat nurka sõita. Neil oli raudselt veel vahvam reis kui meil.

Pärast Prangli lõunapoid tuli juba halssidega Prangli idakülje suunas liikuda, et saarele ring peale teha. Kui ma ütlen halssidega, siis ma mõtlen neid mõlemat halssi :-) Idakülg oli aga meie jaoks paras surm. Tuult ei olnud. Just vaikis maha. Tessa ja Vesikaar said eest kuidagi minema, meile jäi aga vaid plekk. Küll suutsime konkurentidest spinni tunduvalt kauem kanda, ent nii peal kui foka üles läks olime 1,5-sõlmese kiiruse juures. Vahe eesolijatega 19 minutit. Tessa hävis veidi kuna läks lõunapoist liiga kaugelt mööda.

Närvid ei pidanud aga üle 15 minuti vastu ning sündis otsus spinn uuesti üles tõmmata. Olgugi, et kurss oli pigem krüssule kui spinniotsale. Suutsime aga oma spinnakerist kaunis vahva code zero teha (spinnipoom oli allpool grootpoomi ning tekiga paralleelne) ning alla 2m/s tuules tubli sõitu teha. Nurgaks ca 50 kraadi. Täpselt nii tihke sõit oli, et soodimees ainult hoidis sooti, kuskile midagi tõmmata ei andnud. Niiet kui kokku kukkus oli puhtalt roolimehe asi lahendada. Igatähes olime endaga kaunis rahul ning sõitsime spinniga ikka päris päris kaugele ning seejuures ei teinud saarele oluliselt suuremat ringi peale kui Tessa ja Vesikaar seda olid teinud.

Edasi läks veel hullemaks. Laine oli täpselt silmaauku ning lõi käigu julmalt kinni. Meeskonna ümber tõstmine ja diferendi ette viimine ei teinud suurt midagi. Vanast tuulest jäänud laine oli täpselt selline, et meie kerepikkusega oli täielik surm. Vesikaar ja Tessa said aga tõenäoliselt rahus oma veeliini pikkust nautida. Venisime mis me venisime, kuid üks hetk hakkas tibatilluke gramm rohkem puhuma ning saime end natuke kõrgemale pressida. Tulemuseks oli aga hea nurk laine suhtes. Ja mida kõrgemale me ronisime seda vähemaks lainet jäi. Lõpuks tekkis juba küsimus, et mis toimub - kui kõrgele me siis ronime. No ikka julgelt üle Tessa ja Vesikaare. Ca 2 kaablit kõrgemale. Lõpuks isegi nii kõrgele, et enne uuesti Aegna läänetoodri juurde jõudmist tuli spinn heisata. Aga see toimus täpselt sel hetkel kui meid seni hästi toitnud tuul ära kukkus ning natuke ka keeras.

Märgist oli Tessa läinud tükk maad allapoole kui meie. Olles kõik Aegna toodrid pea riivates õigele poole jätnud ilmnes aga, et saame hoida kurssi kõrgemale kui Pirita rannahoone. Sellel puudus aga point. Vähemalt meile kes me enne eelmist märki olime liiga kõrgele roninud. Siis aga tekkis küsimus, et kui me Tessat näeme, kus on Vesikaar. Vesikaar oli läinud ka Naissaarele ringi peale tegema. Rada oli aga enne starti lühendatud. Niiet nemad olid täielikult mängust väljas. Vahe eesolijatega 18 minutit.

Meie vaba tuul keeras aga peagi teravaks. Esiteks keeras tuul ja teiseks leidsime üles finiši, mis oli 0,6-0,8nm meie suhtes kõrgemal, kui purjetamisjuhistes märgitud oli. Tulemuseks oli päris meeleheitlik krüss ja viimastegi võimalike tuule keeramiste ära kasutamine. Esimene paut oli uude tuulde saamiseks. N-ö vägisi. Aga saime oma tuule keeramise kätte. Teine paut oli küll keeramise pealt, ent kohe keeras tagasi. Kolmas ei olnud enam väga hea. Neljas oli juba super ning viimane, mis meid finišiliinile viis oleks juba päris super olnud. Ainult et tuul oli korraks päris tublisti tõusnud ning puhus ehk isegi üle 7m/s ning lisaks keeramisele suutsime ka juba tuule tugevuse tõttu kõrgemale sõita. Tulemuseks pisike ülekrüss. Summa summarum suutsime aga Tessale viimase otsaga 10 minutit järgi sõita ning finišiprotokollis oli vahe juba füüsiliselt vaid 8 minutit ning korrigeeritult edestasime neid vägagi muljetavaldavad 25 minutit.

Emotsioonid laes! Juba teist korda oleme suveöö rahvaregatilt kulla suutnud koju tuua! Eelmine aasta kahjuks polnud jaht veel valmis niiet jäi vahele. Seega meie jaoks kaks järjestikust võitu.

Auhinnad jagati kätte Tallinna Vanasadamas ning õnnitlused andsid üle otse ilmareisilt naasnud Toonart Rääsk, Marko Matvere ning Jaan Tätte:

Tegelikult on kaunis raske aru saada miks sellel SUUREPÄRASEL võistlusel aastast aastasse nii vähe osavõtjaid on. Ma ei ole kindel kas isegi Muhu Väinal nii võimas auhinnafond on. Meie kuldmedal tõi meile lisaks Tallinna Sadama tassidele ka 300-eurose Pirita Paadipoe kinkekaardi. Varasemalt võitsime samuti mitmetuhande kroonise kinkekaardi samast poest. See on reaalne võit mitte soodustus suuremalt ostult nagu purje- või mootoritootjate kinkekaardid. Ja see kulub ka täpselt silmaauku ära - suure ralliga Prangli lõunapoi suunas sai kahjustada ühe spinnisoodi rüüž ning juba öösel oli teada, et enne Väina on veel mõningasi väljaminekuid vaja teha. Kui muidu öösel purjeda ei meeldi, siis ehk auhinnafond kuidagigi motiveerib järgmine aasta osa võtma. Meie ütleks aga, et Terra Feminarum ja Suveöö Rahvaregatt on KJK parimad sõidud ning nendelt puudumine on puhas patt!

Lisamärkusena veel: minurada.ee tracking on ka magus nagu patt. Mitte päris patt, vaid lihtsalt magus nagu patt. Miks küll ei ole igal võistlusel saatjaid peal? Meie sõidu rada näeb siit: http://rada.minurada.ee/race/300