Tõele au andes on blogi jäänud
pikaks ajaks vaeslapse rolli. Ei ole enam seda jaksu nii palju kirjutada kui
varem. Eks vabandusi ole palju. Aga siinkohal oleks päris patt jätta
kirjutamata hooaja tippsündmusest. Käisime Taanis ORCi MM-l ehk meite kandi mõistes
purjetamise MM-l. Kirja järgi avamerepurjetamise. Sisuliselt aga lihtsalt ORC
händikäparvestuses sõitvate kiiljahtide MM-l. Ja tegemist pole miskise välja
mõeldud üritusega. Tegemist on äärmiselt raju tasemega üritusega.
Kõikse pealt konkurendid – meie
(kõige väiksemate paatide) grupis kokku 59 alust. Seejuures 29 pardal olid ka
kas elukutselised purjetajad või tööstusega seotud inimesed. Amatööridena ehk corinthinan arvestusse läks kirja 30 paatkonda. Sealhulgas
ka meie. Eestist 7 paati. Et oleks hea ja tuttav kohaliku maavõistluse tunne. 2
paati, Sugar 2 ja Katariina II tuli ilmselgete kavatsustega asi ära võita. Aga
ei ühtid, koju toodi vaid 7. ja 8. koht. Aga see on vast natuke etteruttavalt?
Päev 0 - Practice
race.
Elik teisisõnu kõik lähevad merele,
ajavad püssid kurjaks ja vaatavad kuidas läheb. Võistlejad muidugi palju rõõmu
sealt ei saanud. Tulemused pandi üles vaid korraks, vaid meie grupile ning
korjati siis kohe ära. Tegelikult oli tegu harjutusega iseseisvaks eluks
võistluse korraldajatele. Ja see harjutus kukuti haledalt läbi. Meie saime
kuidagi õigel hetkel pilgu peale ning olime iganes uhkel 7. kohal. Täpselt ei
tea nüüd enam kui palju neid paate üldse osales selles sõidus. Vaatamata kõigele saime hea emotsiooni sisse.
Foto: See ja kõik teised, kui pole teisiti märgitud, ORC Media. Pilt ise viimaselt päevalt, ent kus sa nönna kena pilti lõppu riputad. |
Päev 1 – ainus korralik võidusõidupäev
Foto: Per Heegaard // Nagu näha oli esimene sats vöörinumbreid natuke õnnetu |
Rada oli samas kohas ja sama pidi
kui eelneval päeval. 59 paati jagatud kahte fleeti, meiega koos 30 paati. Tuult
sama palju kui eelneval päeval, kõik tipp topp. Kaunis stabiilne, kalda pool
servas keerutav, 8-14 sõlme. Trenn oli tehtud ja rada teada. Sõitsime vaatamata
kohati päris ebaõnnestunud startidele tõenäoliselt kogu meeskonna elu
võistlussõidud maha. Muster oli lihtne – start, paari paudiga vabaks, oma
soovitud raja äärde. Võimalikult vabast tuules proovida enda hoida, allatuules
küünte ja hammastega positsiooni hoida, värav vastavalt sellele kust poolt
pagid tulevad, tuld oma valitud raja servale. Ja nii edasi. See töötas hästi.
Võibolla ainult esimeses sõidus oli väike „mida kuradit“ hetk. Me nimelt pidime
enne võistlust kõigile oma spinnidele uued ja uhked EST-50 kirjad peale
teipima. Need said kohapealt soetatud ja meie olime kohalikus loftis viimane
klient. Võistluste ajaks sõitis purjetegija (kelle töökoda oli otse keset
võistlusküla!) Rootsi purjetama. Aga mida päev edasi seda rohkem saime aru, et
Taanis ei ole üldse mingisugune äri tegemine au sees. Kõik on väga vabas vormis
ja vabalt valitud ajal... Aga purjenumbritest. Sai kõik peale pandud. Aga
purjeid üle vaadates selgus, et kogemata oli üks puri valesti läinud. Numbrid
said peale purjele, mis ei peaks võistlussetis olema. Ja kohe esimeseks
võistluspäevaks me uusi ka kuskilt ei saanud. Seega sai seitseteist korda üle
räägitud – on ainult üks puri mida EI TOHI MITTE MINGIL JUHUL üles tõmmata. See
on puri, mille eest meid disklafida võidakse. See on puri, millel on EST-50
asemel GBR-4835R. Ja see pole üldse meie peamine võistlusspinn, see on
tagavara. Mis juhtus aga esimeses märgis? Kõmm vale puri üles J Pärast paari
mittetsensuurset hetke oli otsus spinn maha võtta ja õige üles panna. Niimoodi
märki võtta ei saa. Parem natuke kaotust kui DSQ. Õnneks olime me manöövrit aga
harjutanud ja spinnivahetus oli nagu välk ja pauk. Leedu sõbrad X-35 Extreme
pealt kirjeldasid hämmingut – „Nägime küll teid seal ees. Siis järsku tõmbasite
spinni alla, uue üles ja sõitsite end täpiks. Mida kuradit?“ Tegelikult
sattusime õigel ajal õiges kohas olema. Saime oma pagi enne teisi just sel
hetkel, kui uus spinn üles läks ning nii ta tuli. Ühes sõidus olime isegi
üleval märgis päris füüsiliselt 2. kohal. 30 paadi seas. Uhke tunne. Aga
allatuules sõideti meist trammiga üle. Ei suutnud me kuidagi olla seal kus
peaks ja leida seda õiget nurka ning kiirust. Iga natukese aja tagant keeras
keegi hapniku kinni. Või kui mitte üks paat, siis suuur suuur sein suurtest
purjedest. Aga tulemused 7-7,5-8. Igati super. Meie nr 2 foka töötab sellistes
sileda vee ja 8-14kt oludes nagu kulda. Oli vähe paate, mis meist krüssus
kiiremad oleks olnud. Oli palju paate, kes olid targemad...
Päev 2 – täielik fopaa
Tuul oli teisest suunast,
ilmaolud teised, hoovus ei tea kuidas ja kust. Enne starti sõitsime end
tuulauku, pärast starti ei saanud käiku üles, liiga palju paate meie ees
tähendab liiga palju paute, et vaba tuult saada... Ja siis juba meeleheitest
liig riskantsed valikud, et kuidagigi supist välja saada. Mõru maitse oli suus.
Tundus, et jäime oma grupis viimaseks. Kuigi viimane allatuul natuke päästis.
Aga siiski. 4-6kt tuult on vähe. See on 2-3m/s! Ja meil on sellistes oludes
ikka tõsiselt raskusi. Veel esialgu vähemalt. Või vähemalt siis oli. Nüüd, kes
teab? Tulemuseks üle ootuste 21. koht.
Päev 3 – avameri
Nii seda kutsuti. Avamere etapp.
Ehk siis rajasõidu asemel pikem ots. Aga kuna tuult ei olnud ja juurde ei
lubatud, siis oli ta kaunis kolmapäevaku moodi. Või pika kolmapäevaku. Rada oli
25 meremiili. Sai tudeeritud hoovuseid, kõike mõeldud, arvutatud, joonistatud,
planeeritud. Alguses saigi täitsa tubli oldud. Esimene pikk allatuul läks
hästi. Saime kõvasti järgi ees olnud paatidele. Siis läks aga kõik kirjuks
silme ees. Paika pandud plaan Rootsi ranniku alt hiilida ja merele tugeva, kuni
2,5kt hoovuse kätte mitte minna, läks kiirelt korstnasse. Võtsime sappa lõpuks
maailmameistriks tulnud paatkonnale Bach Yachting. Et nemad on kõvad kärbsed,
ju teavad mis teevad. Sugar 2 oli ka meiega. Ju nemad ka teavad, küllalt
palgalisi mehi peal, kellel tööks asjade teadmine. Ja nii me läksimegi sinna,
kus läks hapuks. Otse Taani ja Rootsi vahele hoovusega võitlema. Aga seda tehes
olime me muidugi väga tublid. Olime tulevastest maailmameistritest kiiremad,
pidasime piiikalt pikalt sammu Sugar 2-ga. Vahepeal hiilisime isegi lähemale.
Aga Bach kadus esimesena tagasi kalda poole... ja siis üks hetk pautis ka Sugar
2. Huvitav miks... keeramist nagu ei olnud... Senikaua kui me mõtlesime selgus
tõsiasi – olime lisaks tugevale hoovusele ka tuulest välja sõitnud. Ja võtsime
1,5 minutiga sisse vähemalt 5 minutit kaotust. Hopsti. Lisaks olid kõik kalda
alt tulnud paadid kõva edu saanud. Järgmisest pöördemärgist vabas tuules tagasi
Rootsi kalda alla sõita. Olime juba leppinud, et jibtopide ja eriti teravate
spinnidega paadid sõidavad meid täpiks. Aga ennäe imet! Sugar 2 tegi selle
pika, vist suisa paaritunnise otsa peale vaid 5 minutilise vahe sisse. Täiesti
ennekuulmatu! Me saime X-35 vabatuules käima ilma jibtopita. Lihtsalt fokaga
sõites. Selle eest võiks eraldi medali saada... Järgmisest märgist tuli
raudpoltkindlalt otse Taani tagasi sõita. Sirgjoones üle lahe. Kuna hoovus...
Ühe halsi krüss. Aga siis selgus, et me oleme hirmsasti kiired ja tahaks uuesti
kinni püütud Bach Yachtingust ikka mööda saada. Väike vahepaut ju ei tee
haiget? Aga me ei suutnud nendega sama kiirust hoida. Mööda minemise hetkeks
olime neile jälle selga vajunud. Alt ka mööda ju ei saa... Uus vahepaut. No
venitame natuke veel, seal üleval on tuult ka rohkem. Ja siis tuld Taani poole.
Natukese aja pärast sai aga hoovus ühe eemal oleva saare tõttu otsa, tuul
keeras ja meie sõitsime 40 kraadi üle kursi.... Seega kõik paadid, kes olid
sirgjoones sõitnud, said võidu. Meie ainsate idiootidena sõitsime lisaks kahele
paudile veel 5 minutit 40 kraadi märgist üle ka. Kuna ei suutnud tähele panna,
et tuul NIIIII palju keeras. Kokkuvõtlikult täielik häving. Ja selja tagant
olid järgi jõudnud kõiksugu karvased ja sulelised, kes olid tuule keeramisest
vist veidi varemgi võitnud. Või tont teab kust nad sinna said. Igatähes oli
järsku kogu meri konkurente täis, kes enne kõik olid täpid. Oma palli meil
suurt usku polnud. Tuult oli olnud vähe, alla 10 sõlme. Ju me peksa saime ikka.
Tegime panuseid jne. Aga seda, et 9. koha saame, ei osanud keegi aimata. Näpud
püsti! Olime kohe päris ametlikult ja päris pika puuga kuldlaevastikus. See
tähendab 29 parima seas. Enam halvemaks ei saa kuldlaevastikus minna, kui 29.
koht. Niiiet esimene suurem ja tõsisem eesmärk sai saavutatud – tulla nii kõva
tasemega võistlusel esimese 50% sisse. Tuli seada uued eesmärgid – TOP20 sisse!
Päev 4 – tasakaal.
Nagu kirjutasin ka Facebookis: „Oli
tasakaalukas päev. Esimeses sõidus esimeses märgis kolmandana, teises sõidus
tagantpoolt kolmandad“. Elik Superheas sõidus kukkusime endale natuke
üllatusena suisa 11. kohale. Ja teine sõit oli ikka üle ootuste halb, jäime
täiesti viimaseks. Selle päeva tuuleolud (võitva paadi VMG) tegi valemiga
midagi sellist, et meie jäime kuidagi eriti nirusse seisu. Või oli kõik
lihtsalt miraaž ning tegelikult oligi asi hulle, kui tundus. Põnts aga ei
olnudki liiga hull, tegelikult kukkusime üldarvestuses vaid 2 kohta ja olime
20.
Päev 5 – plekk ja palavus
Öösel magades olime koha võrra
tõusnud. Olime nüüd 19. Hurraa? Merele ei saanud. Proovisime niisama hakkama
saada.
Päev 6 – õudne lõpp
Tuult ei olnud ikka veel. Ei
lubanud ka. Ei tundunud olevat lootustki. Aga ikkagi aeti kogu fleet merele.
Kuidas siis saab MMi lõpetada nii, et 2 viimast päeva isegi ei proovita
võistlust teha? Pärast pikka ootamist, paadi putitamist ning ühte üle parda
lennanud miljoni eurost Leathermani, tuli tuul. Kaunis operatiivselt pandi rada
paika ja hakati kütet andma. Aga hoovus oli selline, et kohtunike laev oli ka
ahtriga vastu tuult...
Sellegipoolest ütles kõhutunne
midagi muud. Läksime soodsa hoovuse asemel kalda poole tuult otsima. Peagi
leidsime end heas seltskonnas koos peatsete maailmameistrite Bach Yachtinguga.
Isegi käik tundus vaikse ~7kt tuule kohta täitsa ok. Et mitte öelda „saime
paadi käima“. Võtsime esimese märgi ja...
Ja seal tahakski jutu lõpetada.
Aga ikka peab. Sõitsime end Katariina II-ga lukku, valesse raja serva. Siis
hilinenult risti üle õigesse serva, kuid kõik hapnik oli vahepealsel alal
läinud. Alla märki jõudes olime kaotanud füüsiliselt vähemalt 10 kohta. Ja
viimases krüssus enam eelmise krüssu võitev taktika ei toitnud. Merel soodsa
hoovusega läksid asjad paremini, kui kalda all. Meie sõit oli kustunud.
Mingi
ime läbi korrigeeritud ajas päris viimaseks ei jäänud. Kuidagi rapsisimise
peale jäi 21. koht pihku. Natuke kurb. Selle tulemusena kukkusime jälle 2
kohta, lõppkokkuvõttes jäime samuti 21. kohale. Meie äsja seatud eesmärk TOP20 sisse
tulla jäi karva jagu liiga kaugele. Täpsemalt 0,5 punkti kaugusele. Aga
positiivsest küljest oleme tänase seisuga maailmas 6. täis amatöör meeskond.
Kui meie seda suudame, kus olite teie, teised Eesti tugevad paadid, kes kohale
ei tulnud? Ja vaatamata kõigele oli Eesti „maavõistkond“ statistiliselt suisa
üks edukamaid kogu võistlusel. Peter Gustafsson analüüsis Blur.se blogis ja pani asjad ritta:
Rahvus
|
Osavõtjaid
|
Keskmine tulemus
|
TOP 10
|
TOP10 %
|
GER
|
41
|
31,3
|
9
|
22%
|
SWE
|
29
|
27,8
|
4
|
14%
|
NOR
|
15
|
31,8
|
3
|
20%
|
DEN
|
15
|
23,7
|
5
|
33%
|
EST
|
10
|
18,1
|
4
|
40%
|
FIN
|
6
|
22
|
1
|
17%
|
NED
|
5
|
15
|
2
|
40%
|
Lisaks saime meie muidugi
kommentaariumis kõvasti vatti oma rehvitud groodi pärast. Et kole ja õppige
poisid enne sõitma kui paadi ära retsite jne... Aga eesmärk pühitseb abinõu.
Oleme purjedega väga rahul. Natuke veel nr 1 foka trimmi vaja sättida ja see ka
sama pööraselt käima saada kui nr 2 foka 8-16 sõlmese tuulega.
Mis me aga sellest kõigest
õppisime? Oleme allatuules täiesti lootusetud. Suures fleedis tõmmatakse kohe
hapnik kinnija me ei leia oma soont kuidagi üles. On vaja kõvasti harjutada ja
kui see ka käpas, siis on meil ka järgmine tase. Startima peaks ka ikkagi
õppima. Kuidagi jube kinni poosime ennast alati enne liini.
Kas ma juba mainisin, et tegime
tegelikult oma paadi ja meeskonna kohta ikkagi elu võistluse? Täitsa hull värk J
Kommentaarid